06 230 38 985 gerard@mesmanteksten.nl
Selecteer een pagina
  • Interview
  • Theater aan de Parade, Den Bosch
  • Jaarbrochure 2018/19

Een voorstelling achter de schermen

Scapino Ballet Rotterdam

Ed Wubbe (artistiek directeur van Scapino Ballet): “Ik reis veel, zie heel veel dansvoorstellingen en ben eigenlijk continue aan het zoeken naar nieuw choreografisch talent. Ik zoek naar stijl; naar een eigen stijl. Kleur. Dat lijstje groeit en als ik dan zo een zes namen heb, dan wordt het interessant, want hoe breng ik die uiteenlopende schakeringen in één voorstelling samen. Ze maken ieder een totaal autonome dans, waar ik alleen moet sturen in het aantal beschikbare dansers van ons ensemble. Elke choreografie in Twools heeft ongeveer tien minuten, maar bij de volgende dans kun je natuurlijk niet direct weer dezelfde dansers inzetten. Het heeft vanzelfsprekend met ervaring te maken, om daarin goede keuzes te maken. Aan de andere kant verwonder ik mij ieder jaar weer over het eindresultaat; zoveel ingrediënten die juist door ze naast elkaar te plaatsen aan kracht lijken te winnen. Magisch vind ik dat, ook omdat de repetitietijd zo kort is en choreograaf en dansers zich dus snel moeten ‘verstaan’.”

“Met een aantal choreografen hebben we in de loop van jaren verder gewerkt, waardoor je zou kunnen zeggen dat het voor Scapino ook een soort kweekvijver is. Maar in de eerste plaats is Twools ontstaan uit de behoefte om nieuw publiek aan te boren: ook een soort kweekplaats. We  wisselen serieus en lichtvoetig met elkaar af in een korte spanningsboog. Spreekt een stuk je misschien niet aan, dan hoef je geen anderhalf uur uit te zitten, maar krijg je na hooguit tien minuten weer een andere stijl aangeboden. Het heeft iets eigentijds, als een soort zappen. Dat maakt het trouwens niet alleen opwindend voor het publiek, maar houdt het voor ons ook spannend. Ik kijk er ieder jaar weer naar uit. Heel verfrissend.”

“Je staat er als toeschouwer waarschijnlijk niet bij stil -en dat hoeft ook helemaal niet- maar het vakmanschap van de dansers zit ook in de mentale souplesse om razend snel te kunnen transformeren tussen de verschillende dansen. Schakelen in je gemoed en opnieuw afstemmen.”